Ny på biblioteket?

Et stort velkommen fra personalet

Personalet på Allerød Biblioteker vil gerne sige velkommen til dig som ny bruger - og vi håber at du vil få glæde og gavn af et moderne folkebiblioteks mange tilbud.

Hvordan?

Via MitID

Du kan oprette dig selv og/eller dit barn som bruger via MitID
Opret en bruger her

Ved personlig henvendelse på biblioteket

Som voksen, kan du også blive oprettet som bruger i bibliotekets ekspedition i den betjente åbningstid. For at oprette dig i vores bibliotekssystem, skal vi se noget legitimation med cpr-nummer. Voksne bruger deres sundhedskort som lånerkort og børn kan få et børnelånerkort. Se mere i Reglement.

Alle kan herefter oprette en pinkode (4 selvvalgte cifre). Koden giver adgang til selvbetjeningsudlån og til at bruge bibliotekets søgesystem.

Lånetiden er som hovedregel en måned, men kortere for f.eks. film, spil og helt nye bøger og cd'er.

De fleste materialer er ordnet nogenlunde som på andre biblioteker.

Du er altid velkommen til at spørge efter det, du ikke kan finde.

Måske har biblioteket ikke det, du gerne vil se og vi kan så forsøge at låne det til dig fra andre biblioteker.

Hvis du foretrækker selv at søge og bestille fra andre biblioteker, skal du bruge www.bibliotek.dk Det er en fælles database for alle biblioteker i landet; den er gratis at bruge og er et synligt udtryk for, at alle danske biblioteker er en helhed.

Hvor?

Vi har to biblioteker: Allerød Bibliotek og Lynge Bibliotek.

Det betyder bl.a:

• at du kan låne det ene sted og aflevere det andet
  • at databasen er fælles
  • at der køres bøger m.m. mellem de to afdelinger i hverdagene.

Hvad?

Du kan selvfølgelig finde bøger, tidsskrifter og aviser på biblioteket - foruden musik-cd'er, computerspil, spillefilm til video/DVD og meget andet.

Der er noget for både børn og voksne og næsten aller materialer, kan lånes med hjem.

Ved søgning her på hjemmesiden kan du se, alt hvad biblioteket har, hvor det står og bestille det, der er udlånt lige nu.

Biblioteket afholder arrangementer for børn og voksne. Forår og efterår udkommer der et arrangementsprogram.

Biblioteket har pc'er til brug for internetsøgning, e-mail og tekstbehandling.

På bibliotekerne kan du altid finde aktuelle brochurer, stof om lokalområdet, opslagsbøger og meget mere - og udvalget af bøger, tidsskrifter, musik, film etc. giver dig mulighed for både information og oplevelse inden for de områder, som interesserer dig.

Brug biblioteket hjemmefra

Via internettet kan du selv foretage dine søgninger i Allerød Bibliotekers lokale base eller i den landsdækkende base, Bibliotek.dk, reservere bøger, film, musik og meget mere. Du kan se dine lån og eventuelt forny ved at logge ind oppe i højre hjørne af hjemmesiden.

Her kan du se, hvad du har reserveret, hvad du har lånt og hvornår det skal afleveres. Du kan kun forny materialer, som ikke er reserveret af andre og tidligst en uge før lånetiden udløber.

Under "Min konto" kan du:

• Ændre din pinkode
  • Ændre din email, hvor du får tilsendt besked om reserveringer og afleveringsfrister
  • Angive en fraværsperiode som f. eks. ferie. Så vil dine reserveringer blive sat i bero i det angivne tidsrum.