Besøg af 3B fra Lynge Skole

10.12.21
Sikke en dejlig dag vi havde i går. 3B fra Lynge Skole kom nemlig friske og veloplagte forbi børnebiblioteket for at blive introduceret til vores fysiske og online tilbud samt en snak om nøje udvalgte bøger til børn i alderen 8-9 år.

Biblioteksintroduktionen omfattede en kort gennemgang af bibliotekets indretning, hvor vi bl.a. fortalte børnene, hvor de kan finde alle de sjove bøger, spændende bøger mv. Vi kom også ind på folkebibliotekernes gratis tilbud på nettet som f.eks. eReolen Go! og Filmstriben. Endelig snakkede vi med børnene om, at hos os handler det ikke om at lære at læse - det er deres dansklærere, der skal lære dem det. Hos os handler det om glæden ved at læse, og om det man kan tage med sig, når man har læst en god bog.

eReolen Go! og Filmstriben

eReolen Go! er en online tjeneste, der indeholder et hav af e-bøger og netlydbøger til børn og unge. Der er både gamle klassikere og spritnye bøger om alverdens emner.

Lydbøgerne, som oplæses af skuespillere og profesionelle oplæsere, er oplagte at tage fat i, hvis mor og far er for trætte til at læse en godnathistorie. De er også super gode i bilen på vej et sted hen eller under dynen en stille søndag morgen.

E-bøgerne fungerer i bund og grund som den fysiske bog, men den store fordel er, at børnene kan zoome ind og dermed gøre små bogstaver store. På den måde kan teksten måske være mere overskuelig at læse.

Filmstriben er endnu en online tjeneste, som de danske folkebiblioteker står bag. Her kan børn, unge og voksne streamer et stort udvalg af kvalitetsfilm.

Bøger

Foruden den generelle biblioteksintroduktion fik børnene fra Lynge Skole også præsenteret forskellige bøger, der passer til deres alder. Det drejer sig om følgende:

Julebøger som ebog eller lydbog

Mange julebøger er udlånt, men på eReolen Go! kan selv de mest populære bøger stadig lånes.

Graphic novels

Spænding

Fodbold

Vi har mange forskellige fodboldbøger - lette og svære og både om piger og drenge. De to udvalgte serier, som vi præsenterede for 3B er meget forskellige. 'Bækager Boldkub' er en sjov serier, der handler om en flok børn, der er ikke er ret gode til at spille fodbold. 'Antoine Griezmann' er en serie, der handler om en fransk fodboldspiller, der i dag spiller på det franske landshold - og om hans vej til succes.

Fantasy

Youtubere