Grevinde Danner

50 kr.
For voksne
Foredrag & debat

Fra uægte barn til kongens hustru. Grevinde Danner og arven efter hende.

16.05.24
Foredrag af cand.mag Birgitte Nyborg

Grevinde Danner var mønsterbryder og en klog og driftig kvinde, der trods stor modstand tog turen fra uægte barn til kongens hustru.

Den lille frejdige Louise Rasmussen, der var født uden for ægteskab, blev balletpige, lærte at begå sig på de bonede gulve og nåede til tops i samfundet. Hun blev gift med kongen og ophøjet til Lensgrevinde af Danner. Hendes sociale engagement var stort, og hun testamenterede hele sin kongelige arv samt Jægerspris Slot til oprettelse af et børnehjem for forældreløse og forladte pigebørn og en boligstiftelse til trængende fruentimmere af arbejderklassen.

I sit humanitære arbejde såede Grevinde Danner mange frø, der stadig blomstrer her 150 år efter hendes død.

Og nu i 2024 er det netop 150 år siden, at grevinde Danner døde og børnehjemmet, Kong Frederik VII’s Stiftelse, blev oprettet.

Med udgangspunkt i grevinde Danners liv og sin egen barndom i Jægerspris i 1950’erne fortæller Birgitte Nyborg historien om Jægerspris Slot og gods, som har været ramme om de mange børn, der har haft deres hjem og opvækst der.

I 2015 udgav Birgitte Nyborg bogen "Charlotte Frederikke, Frederik VII’s mor".

Foredraget finder sted på Lynge bibliotek i samarbejde med KulturBanken, Lynge.

Kultur banken logo