Tilbud til folkeskolerne

Allerød Biblioteker ønsker at øge børns læselyst og deres kompetencer i en digital verden præget af fake news og misinformation. Her på siden kan du læse mere om, hvilke tilbud vi har til folkeskolerne.

Biblioteksintroduktion

Kom og bliv klogere på bibliotekets fysiske samling og øvrige tilbud til børn. Vi viser rundt og fortæller kort om tidens bedste bøger til aldersgruppen.

Tag endelig også fat i os, hvis I har specifikke ønsker til et besøg, så skrædersyr vi det til jer.

Kontakt børnebibliotekar Birgitte Rand på bran@alleroed.dk og hør nærmere.

Informationssøgning

Hvor finder man de informationer, man leder efter? Hvilke kilder kan man stole på? Det kan kommunens 5. klasser blive klogere på, når vi giver tips og tricks til god informationssøgning.

Fake news og misinformation

Vi bliver konstant bombarderet med nyheder på nettet. Flere og flere af dem er falske, men hvordan spotter vi dem? I denne introduktion får kommunens 8. klasser præsenteret forskellige metoder og værktøjer til at håndtere den online virkelighed, vi alle befinder os i.

Smart Parat Svar 2021/22

Hvilken 6. klasse i Allerød besidder den største paratviden om sport, litteratur, musik, historie mm.? Og hvordan klarer klassen sig i forhold til regionen og landets øvrige elever på samme alder?

Lad os finde ud af det sammen og samtidig øge elevernes nysgerrighed, læselyst, paratviden og sammenhold!

Alt I skal gøre er at tilmelde jeres klasse til den landsdækkende quiz 'Smart Parat Svar'. Quizzen afvikles over tre runder; en lokal runde på Allerød Bibliotek den 1. december 2021 og derefter en regional og en national runde andet steds.