Cirkulær økonomi grafik med fuglerede og skrald

Om dette arrangement

Bibliotek
Target
For voksne
Foredrag & debat

Cirkulær økonomi: Et alternativ til forbrug-og-smid-væk

23.04.24
Kom og bliv klogere på dit eget forbrug og hvordan du både kan spare penge og spare klima og miljø for mere skrald.

I uge 17 er der landsdækkende temauge om FN´s 17 verdensmål og på Allerød Biblioteker har vi fokus på Klima. I den forbindelse har vi gennem Forskningens Døgn inviteret Michael Søgaard Jørgensen til at komme og holde foredrag om cirkulær økonomi.

Danskerne smider hvert år meget elektronik, tøj og sko ud. Mængden af affald kan reduceres, hvis det bliver lettere og billigere at få ting repareret, og hvis vi i højere grad låner ting af hinanden.
Hør om erfaringer fra forbrugerundersøgelser, reparationscafeer og deleøkonomi, og hør hvor meget det kan reducere danskernes klimabelastning.

Michael Søgaard Jørgensen er lektor i Bæredygtig omstilling på Institut for Bæredygtighed og Planlægning på Aalborg Universitet og Ingeniørforeningen IDAs ekspert i produkters levetid.

Mød også de lokale ildsjæle

I Allerød Kommune har vi nogle meget engagerede foreninger med bæredygtigt fokus og dem kan du møde nogle af i pausen og efter foredraget. Hør hvad de laver i Foreningen Grøn Guide og Rådet for Bæredygtig Udvikling, der kan påvirke din hverdag, og tag en snak med Repair Café Allerød og hør om deres frivillige arbejde.

Repair Café Allerød
Den Grønne Guide