Allerød Biblioteker skyder ny sæson i gang

12.05.21
Mandag den 17. maj lander bibliotekets nye sæsonprogram med masser af arrangementer året ud, og allerede fra fredag d. 21. maj kl. 17 er det muligt at købe og hente billetter til det du allerhelst vil opleve.

Da Covid19 satte en stopper for det planlagte forårsprogram, måtte der tænkes i nye baner på Allerød Biblioteker. I stedet for at aflyse hele programmet, har biblioteket valgt at udsætte og samle de mange arrangementer til 14 dage med fuldt fokus på læselyst og gode oplevelser for alle aldre.

PP Møbler

Fra den 31. maj og en uge frem inviterer biblioteket til en helt særlig udstilling i samarbejde med Allerød Kommunes berømte møbelsnedkeri PP Møbler. Her kan du opleve H. M. Dronningens nye taffelstole såvel som et udvalg af PP producerede stole, blandt andet Wegners designikoner.

I løbet af ugen får vi besøg af forfatterne Knud Romer og Lone Hørslev, som har skrevet tekster særligt til udstillingen, ligesom du også kan komme på guidede ture på snedkeriet og i PP skoven.

Allerød Læser

Fra den 7. juni vender festivalen ”Allerød Læser” tilbage med et brag af et program. Her kan du tage picnictæppet under armen og komme til ”Havefest” med trioen ”Den gamle sangskat”, møde bibliotekets bogstewardesser, komme helt tæt på Jacob Stegelmann fra ”Troldspejlet Live” og meget mere.

Søndag den 13. juni slår vi dørene op til ”SlyngelSøndag”, hvor du kan være med til at fejre de frække, modige og opfindsomme børn i børnelitteraturen med masser af sjove aktiviteter. Her må børnene slippe deres indre slyngel løs ved blandt andet at ridse en bil som Vitello og male stuen i regnbuens farver som Lili.

Efteråret

Efterårssæsonen starter med fællesspisning, når vi inviterer til Debat og Mad med temaet ”Da Allerød blev til Allerød”. Aftenen begynder med et oplæg om Allerød og derefter hyggelig snak og gode historier om vores by, mens vi spiser sammen. Arrangementet er et samarbejde mellem biblioteket og Lokalhistorisk Arkiv og Forening i Allerød Kommune, LAFAK.

Også i år rejser vi ud i verden med højtlæsningsarrangementet ”Lyt til verdenslitteraturen”, hvor vi denne gang vil fordybe os i Islands rige litteraturhistorie. Gennem tekstbidder og smagsprøver undersøger vi den særlige islandske folkeånd og bliver klogere på de fortællinger, der har sat vulkanøen på det litterære verdenskort.

Desuden kan fans af krimigenren se frem til et foredrag med retsmediciner Jørgen Lange Thomsen, der vil indvie os i de mange sager, han har arbejdet med, og fortælle om politiets opklaringsarbejde og retsmedicinerens rolle i det. Samme dag livestreamer vi spændende foredrag fra Krimimessen i Horsens.

Også børnene har et begivenhedsrigt efterår i sigte. Vi skal blandt andet se et forrygende videnskabsshow med Store Nørd, høre Sebastian Klein fortælle om verdens mest truede dyr og opleve læsning i 4D.

Lynge

På vores filial i Lynge kan du møde forfatter Katrine Marie Guldager til en snak om hendes nye bog ”Det samme og noget helt andet”, der med afsæt i forfatterens eget liv handler om arvestrid og om familiens skrøbelige fællesskab. I Lynge kan du også opleve ”Lyt til verdenslitteraturen”, mens børnene kan se frem til at klappe et dyr fra Zoo og fejre (u)hyggelig halloween for hele familien.

Vi ser frem til en ny sæson med masser af læsning, fællesskab og store oplevelser på Allerød og Lynge bibliotek.

Kom forbi bibliotekerne og hent programmet eller se det på bibliotekets hjemmeside.